هنگام افطار از آغاز کردن تغذیه با آب سرد،نوشابه و مانند اینها جدا خودداری کنید.به جای آب سرد کمی آب گرم یا چای میل کنید.
*افطار را با خوردن خرما،کشمش،عسل و بهطور کلی با یک قند طبیعی آغاز کنید.به این ترتیب اشتها کنترل میشود و زیادهخوری کمتر پیش میآید.
* خوردن چای شیرین کمرنگ،شیر گرم،فرنی و حلیم کمروغن در آغاز افطار مناسب است.
*خوردن نان و پنیر و سبزی (ضدعفونی شده) یا نان و پنیر و مغز گردو توصیه میشود.
*سبزی را در افطار میل کنید.چرا که خوردن سبزی در سحری ممکن است منجر به تشنگی در طول روز بشود.
*از آشامیدن آب فراوان در وسط غذا خودداری کنید.آب در وسط غذا سبب رقیق شدن شیره گوارشی و اختلال در هضم میشود.
ادامه مطلب ...دکتر ضیاءالدین مظهری،متخصص تغذیه با اشاره به فرا رسیدن
ماه مبارک رمضان و تاکید بر استفاده از تمام گروههای غذایی در این ایام اظهار کرد: در ماه مبارک
رمضان لازم است از تمام گروههای غذایی استفاده شود.
با روزه داری و حذف یک وعده غذایی که در حدود ۶۰۰ کالری است،
انرژیهای ذخیره شده مازاد بر نیاز بدن که به صورت چربی انباشته شده است، کاهش
یافته و باعث میشود نوعی جرم گیری در تمام ارگانهای حساس اتفاق بیفتد و برخی سموم
نیز از بدن خارج شوند.
وی با اشاره به اینکه در کنار ایجاد تعادل در هیچ ماهی از سال به اندازهی ماه مبارک رمضان، اسراف در مصرف مواد قندی و چربی مشاهده نمیشود، گفت: مواد قندی که در این ایام از طریق مصرف مواد غذایی چون زولبیا و بامیه، حلوا و شلهزرد به بدن میرسد، بسیار فراتر از نیاز آن بوده و این مسئله باعث میشود افراد از این موهبت الهی که یک درمان اجباری است محروم شده و در پایان ماه مبارک رمضان به جای اینکه شاداب و سرحال باشند و بدنشان با تجربه تحمل گرسنگی و تشنگی توان خودش را افزونتر کرده و به بازسازی و تقویت سیستم دفاعیاش بپردازد، اثر عکس داشته باشد، ضعیفتر شده و با افزایش قند خون، اوره و نظیر آن روبرو شود.
ادامه مطلب ...
برای مشاهده در اندازه
ی واقعی ، بر روی تصویر کلیک نمائید
سحر گاه نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری با طلوع خورشید وجود حضرت خاتم الاولیا، قطب دایره امکان، بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه ،منور و با نسیم دل انگیز حضورش عالم امکان عطر آگین گشت و بدین ترتیب زمینه تحقق وعده خدای سبحان در پیروزی مستضعفان و امامت آنان فراهم شد.(عصاره خلقت ،آیت الله جوادی آملی،ص ۱۵).
*با فضیلت ترین شبها بعد از شب قدر:
امام باقر (ع) فرمودند:با فضیلت ترین
شب بعد از لیله القدر شب نیمه شعبان است و خداوند در این شب فضل خود را بربندگانش
ارزانی می دارد و با کرم خود آنها را می آمرزد .پس برای قرب به خدای سبحان در این
شب تلاش کنید.(بحار الانوار ،ج۹۷،ح۵،ص۸۵)
*هیچ سائلی محروم نگردد.
امام باقر (ع) فرمودند :خداوند قسم
یاد کرده است در شب نیمه شعبان هیچ سائلی محروم نگردد. (بحار الانوار ،ج۹۷،ح۱۵،ص۸۸)
*ارزاق تقسیم و اجلها نوشته شود.
حضرت علی (ع) فرمودند:در شب نیمه
شعبان ارزاق تقسیم و اجلها نوشته می شود . (بحار الانوار ،ج۹۷،ح۱۶،ص۸۹)
*شب نزول ملائکه می باشد.
پیامبر اکرم (ص)فرمودند:در این شب
خداوند فرشتگانی را به آسمان دنیا و از آنجا به زمین نازل می کند .که ابتدا در مکه
نازل می شوند. (بحار الانوار ،ج۹۷،ح۱۶،ص۸۹)
*خیر و شر انسان در این شب رقم می خورد:
حضرت علی (ع) فرمودند:قسم به کسی که
جان علی در دست اوست کسی نیست مگر اینکه آنچه تا آخر سال از خیر و شر بر او جاری
شود در این شب رقم می خورد.(عصاره خلقت ،ص۲۴
به نقل از اقبال الاعمال ،ص۲۲۰).
*شب اجابت دعاست.
حضرت علی(ع) فرمودند:بنده ای نیمه
شعبان را زنده نگه نمی دارد و دعای خضر را در آن نمی خواند مگر آنکه به اجابت
برسد.(عصاره خلقت ،ص۲۴).
شاید این جمعه بیاید ،
شاید ...
منبع : مهدی بیا
شب نیمه شعبان رسید... جالب است که از اعمال این شب زیارت اباعبدالله علیه السلام است...
یابن الحسن شما صبح و شام به یاد جد بزرگوارتان هستید و آن هنگام که بر کعبه تکیه زنید از ایشان یاد می کنید... حالا ما هم می خواهیم شبی به شما تأسی کنیم، به یاد سیدالشهداء باشیم و فرج فرزندشان را دعا کنیم...
اللهم عجل لولیک الفرج
یا صاحب الزمان
پرسش: آیا آیات قرآن و روایات در مورد صبر ، با عزاداری منافات ندارد ؟
جواب اجمالی:
در این که آیات و روایات معصومین ـ علیهم السّلام ـ به صبر و استقامت توصیه
کرده اند، هیچ جای تردید نیست مراد از آن توصیه ها این است که در عزاداری
ها جزع و فزع و اظهار نارضایتی نسبت به قضا و قدر الهی، و گفتن سخنان
بیهوده و باطل در هنگام مصیبت صورت نگیرد، در حالی که هیچ یک از مصادیق
عزاداری (گریه، تسلیت گقتن، گرامی داشت خاطرات شهدا و ...) که شیعیان
دارند، چنان حالتی نداشته و منافاتی با سفارشات صبر ندارد.
پرسش: در آیات شریفه قرآن هیچگونه دلالتی بر عزاداری و اظهار حزن و گریه و
عزا بیان نشده است و در حقیقت می توان مدعی شد عزاداری را که بر خلاف
دستورات دین اسلام می باشد.
جواب اجمالی:
با نظری به آیات و روایات روشن می شود که عزاداری و برپایی مجالس عزا نه
تنها با قرآن مخالفت و ناسازگاری ندارد، بلکه از مصادیق شعایر الهی، مودّت و
محبّت به اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ ، و مبارزه با ظلم و ستم می باشد که
در قرآن به آنها سفارش شده است.
نمونه عینی عزا و گریه در قرآن کریم سوگواری و گریة حضرت یعقوب ـ علیه
السّلام ـ در فراق یوسف است، که بنا بر نقل زمخشری هفتاد سال گریه کرد و
پاداش آن گریه ها برابر با پاداش هفتاد شهید می باشد. بنابراین عزاداری و
گریه در مصائب برگزیدگان الهی و اهلبیت ـ علیهم السّلام ـ مورد تأیید
روایات بوده و ممدوح قرآن کریم و در قرآن و روایات هیچگونه نهی و مذمتی از
آن نشده است.