آیا فردی که مرده است ( کنایه از انبیا و صالحین ) نمی تواند هیچ نفعی را برای خودش جلب کند و یا ضرری را از خودش دفع کند ؟!
محمد عبدالوهاب می گوید:المیت لا یملک
لنفسه نفعاً ولا ضراً فضلاً لمن سأله أن یشفع له إلى اللَّه... .(مجموعة
المؤلفات ج1 ، ص 296 ، ج 4 ص 42 .)فردی که مرده است ( کنایه از انبیا و
صالحین ) نمی تواند هیچ نفعی را برای خودش جلب کند و یا ضرری را از خودش
دفع کند چه برسد به اینکه بخواهد برای کسی طلب شفاعت کند .
این نظر ابن عبدالوهاب و پیروانش نیز
مانند بقیه نظراتشان مخالف با آیات قرآن و نظریات تمامی علمای اسلام است . و
این در حالی است که روایات متعددی در این زمینه از منابع معتبر اهل سنت
داریم که انبیاء علیهم السلام زنده هستند . به این عبارات توجه کنید :
خداوند در قرآن می فرماید :
وَلَاتَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ
فِى سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَتَام بَلْ أَحْیَآءٌ عِندَ رَبِّهِمْ
یُرْزَقُونَ* فَرِحِینَ بِمَآ ءَاتَل-هُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِى
وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ
أَلَّا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ* یَسْتَبْشِرُونَ
بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللَّهَ لَایُضِیعُ أَجْرَ
الْمُؤْمِنِینَ . آلعمران: 169 – 171 .
هرگز کسانى را که در راه خدا کشته
شدهاند، مرده مپندار، بلکه زندهاند و نزد پروردگارشان روزى داده مىشوند *
به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند، و براى کسانى که از پى
ایشانند و هنوز به آنان نپیوستهاند شادى مىکنند که نه بیمى بر ایشان است
و نه اندوهگین مىشوند * بر نعمت و فضل خدا و اینکه خداوند پاداش مؤمنان
را تباه نمىگرداند، شادى مىکنند .
در این آیات بهرهمندى شهیدان از نعمتهاى الهى و خوشنودى از آنچه به دست آوردهاند دلیل بر حیات و زندگى مجدّد آنان است.
و اکنون این سؤال مطرح مىشود که چگونه
کسانى که در راه دین به شهادت رسیدهاند، پس از شهادت زنده باشند ولى
پیامبر که آورنده دین و پیشوا و رهبر شهیدان است زندگى مجدّد بعد از مرگ را
نداشته باشد؟!!!
چنانچه شوکانی به این حقیقت اذعان کرده است :
شوکانی در نیل الأوطار می گوید:وَوَرَدَ
النَّصّ فِی کِتَابِ اللَّهِ فِی حَقّ الشُّهَدَاءِ أَنَّهُمْ أَحْیَاء
یُرْزَقُونَ وَأَنَّ الْحَیَاة فِیهِمْ مُتَعَلِّقَة بِالْجَسَدِ فَکَیْف
بِالْأَنْبِیَاءِ وَالْمُرْسَلِینَ .وَقَدْ ثَبَتَ فِی الْحَدِیثِ { أَنَّ
الْأَنْبِیَاءَ أَحْیَاءٌ فِی قُبُورِهِمْ } رَوَاهُ الْمُنْذِرِیُّ
وَصَحَّحَهُ الْبَیْهَقِیُّ .(نیل الأوطار ج 3 ، ص 305 ، باب صلاة
المخلوقات علی النبی صلی الله علیه و سلم و هو فی قبره حی)
خداوند در قرآن صریحا در نورد شهدا می
فرماید آنان زنده اند و روزی می خورند ، و حیاة و زندگی در شهدا مربوط به
بدن و جسم آنهاست ، حال که شهدا اینگونه هستند پس انبیاء و رسولان الهی
چگونه اند ؟ (یعنی آیا می شود شهدا زنده باشند ولی انبیاء و رسولان الهی که
مقامشان از شهدا برتر است زنده نباشند ؟!!)
ابن حجر هیثمی که از شخصیت های بر جسته
اهل سنت است ، در کتاب مجمع الزوائد ، از قول عبد الله بن مسعود نقل می کند
که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود :حیاتی خیر لکم تُحدِّثون
و یُحدَّث لکم، ووفاتی خیر لکم، تُعرض علیّ أعمالکم، فما رأیت من خیر حمدت
اللّه علیه، وما رأیت من شرّ استغفرت اللّه لکم»،هم حیات من برای شما مایه
خیر است و هم وفات من . تمام اعمال شما بر من عرضه می شود ، اگر کارهای
خوب شما را ببینم خدا را شکر می کنم ، کارهای بد شما را ببینم از خدای عالم
برای شما طلب مغفرت می کنم .
بعد هیثمی می گوید :رواه البزّار ورجاله
رجال الصحیح.(مجمع الزوائد: 9/24، باب «ما یحصل لأمّته من استغفاره بعد
وفاته» الجامع الصغیر: 1/582، کنز العمّال: 11/407)
مسلم کتاب صحیح مسلم ، ج7 ، ص 102 نقل می
کند که نبی مکرم فرمود وقتی من رفتم به معراج ، دیدم که حضرت موسی علیه
السلام در میان قبرش نشسته و مشغول نماز است .مررت ـ على موسى لیلة أسرى
بی عند الکثیب الأحمر وهو قائم یصلّی فی قبره(صحیح مسلم: 7/102، کتاب
الفضائل، باب من فضائل موسى، والمصنّف لعبد الرزّاق الصنعانی: 3/577،
والمعجم الأوسط للطبرانی: 8/13، وکنز العمّال: 11/511 .)
سمهودی از شخصیت های برجسته اهل سنت می
گوید که پیامبر فرمود :علمی بعد و فاتی کعلمی فی حیاتی .آگاهى من به
امور پیش از مرگ و پس از آن یکسان است .
در ادامه میگوید :
الأنبیاء أحیاء فی قبورهم یصلّون .انبیا در قبورشان زنده اند و نماز می خوانند .
یا نمونه ای دیگر :
إنّ اللّه حرّم على الأرض أن تأکل أجساد
الأنبیاء .خداوند خوردن بدن پیامبران را بر زمین حرام کرده است .(وفاء
الوفاء بأحوال دار المصطفی ج 4 ، ص 1349)
ابن حجر عسقلانی که از شخصیت های برجسته اهل سنت است ، نقل می کند :
إنّ الأنبیاء أحیاء فی قبورهم یصلّون .تمام پیامبران در درون قبر زنده هستند و نماز مىخوانند .(فتح البارى: 6/352.)
قسطلانی که از شخصیت های مشهور اهل سنت
است، در کتاب المواهب اللدنیه می گوید :و لاشک أن حیاة الأنبیاء علیهم
الصلاة و السلام ثابتة معلومة مستمرة ، و نبینا أفضلهم ، و إذا کان کذلک
فینبغی أن تکون حیاته(المواهب اللدنیه ، ج3 ، ص419)شکّى نیست که زنده بودن
پیامبران علیهمالسلام پس از مرگ امرى ثابت و روشن، و جاودانه است، و
پیامبر ما چون برتر از همه پیامبران است، زندگى او پس از مرگ کاملتر از
سائر انبیاء خواهد بود.
شوکانی در نیل الأوطار میگوید :
وَ قَدْ ذَهَبَ جَمَاعَة مِنْ
الْمُحَقِّقِینَ إلَى أَنَّ رَسُولَ اللَّه صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ
وَسَلَّمَ حَیّ بَعَدَ وَفَاته ، وَأَنَّهُ یُسَرُّ بِطَاعَاتِ أُمَّته ،
وَأَنَّ الْأَنْبِیَاءَ لَا یُبْلَوْنَ ، مَعَ أَنَّ مُطْلَق الْإِدْرَاک
کَالْعِلْمِ وَالسَّمَاع ثَابِت لِسَائِرِ الْمَوْتَى .(نیل الأوطار ج 3 ، ص
305 ، باب صلاة المخلوقات علی النبی صلی الله علیه و سلم و هو فی قبره حی
.)جماعتی از محققین بر این عقیده اند که رسول خدا بعد از وفاتشان زنده
اند ، و بخاطر اعمال نیک امتشان خوشحال می شوند ، و اینکه انبیاء در
قبرشان نمی پوسند ، علاوه بر اینکه مطلق درک مثل علم و شنیدن برای همه مرده
گان ثابت و قطعی است ( چه برسد به انبیاء و رسل )