مسجد امام حسن مجتبی (ع) - شهرستان تایباد

پایگاه اینترنتی کریم اهل بیت

مسجد امام حسن مجتبی (ع) - شهرستان تایباد

پایگاه اینترنتی کریم اهل بیت

محل سجده در کتب اهل سنت

در کتاب صحیح بخاری، ج1، ص86 از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می‌کند:و جعلت لی الارض مسجدا و طهورا.خداوند، زمین را برای من هم سجده گاه قرار داده است و هم محل تیمم.

آقایان اهل سنت که تیمم می کنند، آیا روی فرش تیمم می کنند یا روی خاک؟ همانگونه که تیمم بر خاک جایز است، سجده هم باید بر خاک و زمین باشد.

خود آقایان صراحت دارند، مانند صحیح مسلم، ج2، ص62 که مفصل آورده است بر اینکه:رأیته یصلى على حصیر یسجد علیه.

همچنین جناب حاکم نیشابوری در روایت صحیح آورده است که:سجد رسول الله علی الحجر.پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بر روی سنگ سجده کرد.(مستدرک الصحیحین، ج1، ص473)

حتی خمره را معنا کرده اند بر جانماز و عرب می‌گوید از حصیر درست شده است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از حصیر، یک جانماز و سجده گاهی درست کرده که بر آن سجده می کرد.(سنن ابن ماجة، ج1، ص328 - سنن أبی داود، ج1، ص155 - سنن ترمذی، ج1، ص207 - سنن نسائی، ج2، ص57)

حتی برخی از بزرگان اهل سنت مانند مسروق که از شخصیت‌ها و فقهای بزرگ اهل سنت، وقتی به مسافرت دریایی می رفت، یک خشتِ کوچکِ مُهر مانندی را با خود برمی داشت تا در کشتی بر آن سجده کند.(مصنف عبد الرزاق، ج2، ص583 - طبقات کبری ابن سعد، ج6، ص53)

جناب علی بن عبد الله بن عباس صراحت دارد بر اینکه ایشان کسی را فرستاد به مکه تا سنگی از کوه مروه به مدینه بیاورد تا بر روی سنگ سجده کند.(مصنف ابن ابی شیبه، ج1، ص308 - اخبار مکه، ج2، ص151 - تاریخ دمشق، ج43، ص50)

اگر شیعه به مُهر سجده می کنیم، خود مُهر موضوعیت ندارد. مُهر برای ما «مسجود علیه» است نه «مسجود له». بر مُهر سجده می کنیم در برابر خداوند. ما معتقدیم که سجده باید بر روی خاک باشد و خاک سرزمین کربلاء، بخاطر شهادت امام حسین (علیه السلام) و جانبازی ها و حماسه های یارانش از ویژگی های خاصی برخوردار است و از این جهت است که بر مُهر به عنوان یک تکه و بخشی از زمین که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و صحابه و بزرگان بر آن سجده می کردند، ما هم سجده می کنیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد