مسجد امام حسن مجتبی (ع) - شهرستان تایباد

پایگاه اینترنتی کریم اهل بیت

مسجد امام حسن مجتبی (ع) - شهرستان تایباد

پایگاه اینترنتی کریم اهل بیت

بنای مساجد بر قبور

نمونه های بنای مساجد بر قبور ونماز در آنها از مکه تا دیگر بلاد اسلامی

1-مسلمانان در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و بعد از آن، در کنار بیت الله الحرام، طواف می کردند. مِنْ جمله از طواف ها، طواف بر محور حجر اسماعیل (علیه السلام) است. در داخل حجر اسماعیل (علیه السلام)، قبر حضرت اسماعیل (علیه السلام) و مادرش هاجر قرار دارد. این را، احدی منکر نمی شود.

ابن سعد در طبقات کبری، ج1، ص52 می گوید:

لما بلغ اسماعیل عشرین سنة، توفیت أمه هاجر وهی ابنة تسعین سنة، فدفنها إسماعیل فی الحج ... توفی إسماعیل بعد أبیه، فدفن داخل الحجر، مما یلی الکعبة مع أمه هاجر.

حضرت اسماعیل (علیه السلام) که 20 ساله بود، مادرش هاجر در90 سالگی از دنیا رفت و حضرت اسماعیل (علیه السلام) مادرش را داخل آن حجر دفن کرد و بعد حضرت اسماعیل (علیه السلام) که از دنیا رفت، کنار مادرش دفن کردند.

تمام مسلمانان در زمان خلفاء، صحابه، تا زمان ما، طواف می کنند و بر دیوار حجر اسماعیل (علیه السلام) دست می کشند، و نه تنها آنجا مسجد است، بلکه دیوار کعبه مکرمه، در کنار قبر حضرت اسماعیل (علیه السلام) و مادرش هاجر بناء شده است.

مردم همگی در روی قبر حاجر و اسماعیل و 300 پیامبر نماز می‌خوانند و از زمان پیامبر ، ائمه و بزرگان اهل سنت کسی اشکالی نکرده است .

جالب اینکه جناب عینی در عمدة القاری فی شرح صحیح بخاری، که از شروح مورد اعتماد آقایان أهل سنت است، می گوید:

و قال عبد الرحمن بن ساباط: قبر هود و صالح و شعیب و نوح، علیهم الصلاة والسلام، بین زمزم و الرکن و المقام.

قبر حضرت هود و صالح و شعیب و نوح، علیهم الصلاة و السلام، بین زمزم و رکن و مقام است.

و بعد، از ابن کثیر نقل می کند و می گوید:

هذا أقوى و أثبت.

این نظریه، أقوی و أثبت است.

عمدة القاری، ج15، ص217

جناب حلبی که از مورخین بنام أهل سنت است، در سیره خودش نقل می کند:

المقام و الرکن و زمزم، قبر تسعة و تسعین نبیا و إن حول الکعبة لقبور ثلاثمائة نبی.

بین مقام و رکن و زمزم، قبر 99 پیامبر است، در کنار کعبه (که مردم در آنجا نماز می خوانند و طواف می کنند و بهترین جای عبادت مسلمانان است)، قبر 300 پیامبر در آنجاست.

سیره حلبی، ج1، ص250 - مختصر البلدان، ص17 - فضائل مکه، ص30

این، یک نمونه است که در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و بعد از او، در زمان صحابه و تابعین، مسلمانان در آنجا نماز می خواندند و عبادت می کردند، با اینکه آنجا قبر 300 نفر از انبیاء گرامی و عظام است.

در داخل حجر اسماعیل (علیه السلام)، که مردم آنجا نماز می خوانند و طواف می کنند، قبر حضرت اسماعیل (علیه السلام) و هاجر است.

2- نکته دوم که عزیزان باید خوب دقت کنند، این است که در زمان خلیفه دوم، وقتی آمدند فلسطین را فتح کردند، در آنجا قبر حضرت ابراهیم خلیل (علیه السلام) بوده، و بنائی هم داشته، پس چرا خلیفه دوم، قبر حضرت ابراهیم خلیل (علیه السلام) را که تشکیلاتی داشت و مردم در آنجا نماز می خواندند، ویران نکرد؟ جالب این است که آقای ابن تیمیه در کتاب اقتضاء الصراط المستقیم، ج2، ص332، می گوید:

وقتی که فلسطین فتح شد، جناب خلیفه دوم، قبر حضرت ابراهیم (علیه السلام) را که بنائی داشت، به هیچ وجه خراب نکرد.

3-از آن بالاتر، خدای ابراهیم دستور می دهد که:

وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّى (بقره/125)

در مقام ابراهیم (علیه السلام) (جای پای او)، شما نماز بجای آورید و آن را مصلی قرار دهید.

وقتی جای پای یک پیامبری، آنقدر در نزد خدای عالم محبوب است که می گوید در آنجا نماز بخوانید، چه رسد به جائی که قبر مطهر و پاک نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و أهل بیت (علیهم السلام) باشد.

4-نکته دیگر در اینجا اینکه، آیا قبر نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در زمان صحابه و تابعین، در خانه أم المؤمنین عایشه نبود؟ آیا عایشه که نماز می خواند، در همان حجره خودش نماز می خواند، یا می رفت بیرون نماز می خواند؟ اگر واقعا نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود بر اینکه:

لعن الله الیهود إتخذوا قبور أنبیائهم مساجد.

اولین اشکال به أم المؤمنین عایشه است که چرا در کنار قبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نماز می خواند؟!

از آن بالاتر، این قبر در طی دو ، سه قرن، تغییرات زیادی داشته است و یک نفر نیامد اعتراض کند که اینجا قبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است واین بنائی که بر قبر او انجام می دهید و این تعمیراتی که می کنید، اشکال دارد. زمان عبد الله زبیر، دیوار خانه و حرم پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خراب شد، آن را بناء کردند. زمان عمر بن عبدالعزیز، تعمیر دیگری کردند. در زمان متوکل عباسی، آمدند زینت کاری انجام دادند. در زمان المستضیء بالله، منصور و ... ؛ پس مشخص است که این روایت ها ساختگی است.

5- نکته دیگراینکه، آیا حرم آقا امیرالمؤمنین (علیه السلام)، برای قرن 8، 10 و ... است؟ یا در زمان هارون الرشید ساخته شد و قبه و بارگاهی برای او بناء کردند؟

موسوعة العتبات المقدسة، ج6، ص97

جناب خطیب بغدادی که متولد سال 392 هجری است، این امر در زمان او، به عنوان یک امر مسلم و قطعی و پذیرفته شده جامعه اسلامی بوده، وقتی می آید در مورد آقا امام کاظم (علیه السلام) مطالبی را مطرح می کند، می گوید: حرم مفصلی برای امام هفتم است و:

له مشهد عظیم مشهور ببغداد و یزار.

در آنجا مشهد و حرم بزرگی دارد که مردم او را زیارت می کنند.

6- جالب اینکه همین جناب خطیب بغدادی نقل می کند از یکی از علماء بزرگ أهل سنت جناب علی بن خلال متوفای 363 هجری که از حنابله است و شیخ الحنابله است، می گوید:

ما همنی أمر فقصدت قبر موسى بن جعفر (علیه السلام) فتوسلت به إلا سهل الله تعالی لی ما أحب.

هر مشکلی برای من پیش می آمد، می رفتم حرم آقا موسی بن جعفر (علیه السلام) و متوسل می شدم و خداوند مشکلم را حل می کرد.

تاریخ بغداد، ج1، ص133

7- محمد بن مؤمل که از علماء بزرگ حنفی مذهب و متوفای 373 هجری است، می گوید:

خرجنا مع امام اهل الحدیث، ابی بکر بن خذیمة وعدیله أبی علی الثقفی مع جماعة من مشایخنا و هم إذ ذاک متوافرون إلى علی بن موسى الرضا بطوس قال: فرأیت من تعظیمه یعنی ابن خزیمة لتلک البقعة و تواضعه لها و تضرعه عندها ما تحیرنا.

ما همراه تعدادی از علماء بزرگ رفتیم به زیارت قبر آقا امام رضا (علیه السلام) و دیدم که جناب ابن خزیمه، یک تعظیم و تواضعی نسبت به قبر امام رضا (علیه السلام) داشت که برای ما تعجب آور بود.

تهذیب التهذیب ابن حجر، ج7، ص339

8- جناب ابن حبان می گوید:

ما حلت بی شدة فی وقت مقامی بطوس فزرت قبر علی بن موسى الرضا صلوات الله على جده وعلیه ودعوت الله إزالتها عنى إلا أستجیب لی وزالت عنى تلک الشدة و هذا شئ جربته مرارا فوجدته کذلک، أماتنا الله على محبة المصطفى وأهل بیته صلى الله علیه وسلم الله علیه وعلیهم أجمعین

من مدتی در مشهد بودم، هر وقت گرفتار می شدم، به حرم امام رضا (علیه السلام) می رفتم و در آنجا متوسل می شدم و از خداوند رفع گرفتاریم را می خواستم و گرفتاریم برطرف می شد. من هر وقت که رفتم آنجا متوسل شدم، جواب گرفتم و این را من تجربه کرده ائمه (علیهم السلام)؛ و در آخر هم می گوید: خداوند ما را بمیراند بر محبت مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) و أهل بیت (علیهم السلام) او.

الثقات ابن حبان، ج8، ص457

9- خطیب بغدادی که متوفای 363 هجری است، درباره قبر حضرت سلمان که متوفای 36 هجری است می گوید:

قبره الآن ظاهر معروف بقرب أیوان کسری علیه بناء و هناک خادم مقیم لحفظ الموضع و عمارته و النظر فی أمر مصالحه، و قد رأیت الموضع و زرته غیر مرة.

10- قبر سلمان، هم اکنون دارای بارگاه و گنبدی است و خادمی دارد برای حفظ و پاکیزگی آنجا.

تاریخ بغداد، ج1، ص175

11- درباره جناب طلحه که در جنگ جمل سال 36 هجری کشته شده، ابن بطوطه، آن جهانگرد مشهور در رحلة، ج1، ص116 می گوید:

علیه قبة و مسجد و زاویة، فیها الطعام للوارد و الصادر، و أهل البصرة یعظمونه تعظیما شدیدا و حق له.

من وقتی رفتم طرف بصره و دیدم آنجا قبه و مسجدی دارد و در زاویه حرم طلحه، آشپزخانه ای است برای اطعام زائرین و مسافرین آنجا.

12- درباره جناب زبیر متوفاى 36 هجری، که در جنگ جمل کشته شد، ابن جوزی در منتظم، ج7، ص187 می گوید:

جعل الموضع مسجدا .

قبر او دارای گنبد و بارگاهی است و کنار قبر مسجدی بناء شده .

13- جناب ابو ایوب انصاری که متوفای 52 هجری است، گنبد و بارگاهی دارد در ترکیه، خود ابن کثیر در البدایة و النهایة، ج8، ص65 و تاریخش، ج8، ص59 می گوید:

و علی قبره مزار و مسجد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد