چه دلیلى بر مشروعیت زیارت قبور داریم؟
در پاسخ این پرسش ، از کتاب و سنّت مىتوان بهره جست و فعل صحابه نیز بر آن بوده:
الف - قرآن کریم :
وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوکَ.... نساء : 64.
اگر به خود ستم کردند ، سراغ تو مىآیند و استغفار مىکنند و تو اى محمد ، براى آنان طلب مغفرت کنى
این آیه به زیارت پیامبر( ص ) در حیات و
ممات تشویق مىکند؛ چنانکه سبکى مىگوید : علما از این آیه عمومیت؛ یعنى
زمان حیات و وفات پیامبر( ص ) را استفاده کردهاند ، چون طبق روایات از
پیامبر ( ص ) نقل شده : «حَیاتی خَیرٌ لَکُمْ تحدثون و نحدث لکم و وفاتی
خیر لکم تعرض علیّ أعمالکم...»(طرح التثریب ، ص297)
ب - سنت پیامبر اکرم( ص ):
روایات و احادیث بسیارى از رسول اللّه( ص ) در تشویق به زیارت قبر شریف خود ، پس از رحلتش ، نقل شده است :
«مَنْ زَارَ قَبْرِی وَجَبَتْ لَهُ شَفَاعَتِی» .(السنن الکبرى ، ج5 ، ص24 5)
ج - فعل صحابه:
عبدالرزاق و بیهقى و ابن عبدالبر روایت کردهاند که حضرت فاطمه زهرا(س) ،
هر جمعه به زیارت قبر عموى خود حضرت حمزه مىرفت ودر آنجا نماز مىخواند و
گریه مىکرد.
حاکم نیشابورى مىگوید : سند و راویان
این حدیث تماماً ثقه هستند.(مصنف عبدالرزاق 3: 572 - مستدرک حاکم ، ج 1
،377 - السنن الکبرى 4 ، 131 - تمهید شرح مو طا ، 3 ، 234 )
و از خلیفه ثانى و عبدللَّهبن عمر نیز نقل شده که به هنگام بازگشت از سفر ،
ابتداء قبر پیامبر ( ص ) را زیارت مىکردند (شفاء السقام ، ص44 وفاء
الوفاء 4 )