مسجد امام حسن مجتبی (ع) - شهرستان تایباد

پایگاه اینترنتی کریم اهل بیت

مسجد امام حسن مجتبی (ع) - شهرستان تایباد

پایگاه اینترنتی کریم اهل بیت

پایبندی حسین(ع)به صلح

چرا امام حسین(ع) در مقابل معاویه اقدام به قیام نکرد،ریشه در اموری دارد که تنها برخی از آنها را می‏توانیم اشاره می شود:

1- وجود صلحنامه‏:

امام(ع) در یکی از جواب‏های خود به نامه‏های معاویه خود را پایبند به صلح نامه معاویه با امام حسن(ع) معرفی کرده و اتهام نقض آن را از خود به دور دانسته است : «و معاذ اللَّه ان انقض عهداً عهده الیک اخی الحسن(ع)». (1)



2- موقعیت معاویه‏:

شخصیت معاویه در نزد مردم آن زمان وبه ویژه شامیان، به گونه‏ای مثبت تلقی می‏شد که همین امر قیام علیه او را مشکل می‏ساخت؛زیرا آنان او را به عنوان صحابی پیامبر اکرم(ص)، کاتب وحی و برادر همسر پیامبر(ص) می‏شناختند و به نظر آنان، معاویه نقش فراوانی در رواج اسلام در منطقه شامات و به ویژه دمشق داشته است همچنین تجربه حکومت‏داری او و افزونی سنّش بر امام حسن(ع) و امام حسین(ع)،دو عامل دیگری بود که خود در نامه‏هایش به امام حسن(ع) به عنوان عواملی برای اثبات بیشتر شایستگی‏اش مطرح می‏کرد (2)و طبیعتاً می‏توانست در مقابله با امام حسین(ع)، مانور بیشتری روی آنها بدهد.

3-سیاست‏مداری معاویه‏:

پس از انعقاد قرارداد صلح گرچه معاویه از هر فرصتی برای ضربه زدن به بنی هاشم - به ویژه خاندان علوی - استفاه می‏کرد و در این راه حتی تا به شهادت رساندن امام حسن(ع) پیش رفت. (3)اما در ظاهر چنین وانمود می‏کرد که به بهترین وجه ممکن، با این خاندان - به ویژه شخص امام حسین(ع) - مدارا می‏کند و حرمت آنان را پاس می‏دارد.در این راستا می‏توانیم ارسال هدایای فراوان ماهانه و سالانه از سوی معاویه برای شخصیت‏هایی چون امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و عبداللَّه بن جعفر را شاهد بیاوریم..(4)این مدارا تا آنجا بود که در آستانه مرگ به فرزندش یزید، سفارش امام(ع) را نموده و ضمن پیش‏بینی قیام او، از یزید خواست که او را به قتل نرساند. (5)علّت در پیش گرفتن این سیاست روشن بود؛ زیرا معاویه با انعقاد صلح با امام حسن(ع)، حکومت خود را از بحران مشروعیت نجات داد و در بین مردم به عنوان خلیفه مشروع، خود را معرفی کرده و نمی‏خواست با آغشته کردن دست خود به خون امام، در جامعه اسلامی چهره‏ای منفور از خود به جا گذارد.بر عکس سعی داشت تا با هر چه نزدیک‏تر نشان دادن خود به این خاندان، چهره‏ای وجیه برای خود فراهم آورد.

علاوه بر آنکه به خیال خود با این سیاست، آنان را وامدار خود کرده و از هر اقدام احتمالی آنان پیشگیری می‏کند؛چنان‏که در یکی از بخشش‏های کلان خود به امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، در مقام منّت‏گذاری بر آن دو گفت:این اموال را بگیرید و بدانید که من پسر هند هستم و به خداوند سوگند که هیچ‏کس قبل از من به شما چنین هدایایی نداده و بعد از من نیز چنین نخواهد شد».امام حسین(ع) برای آنکه نشان دهد که این بخشش‏ها نمی‏تواند قابل منّت‏گذاری باشد،در جواب فرمود: «به خداوند سوگند که نه قبل از تو و نه بعد از تو هیچ‏کس نمی‏تواند چنین بخششی را به دو مردی داشته باشد که با شرافت‏تر و با فضیلت‏تر از ما دو برادر باشد» . (6)همچنین از سوی دیگر معاویه می‏دانست که در پیش گرفتن سیاست خشونت، نتیجه عکس خواهد داد؛زیرا توجه مردم را به این خاندان بیشتر جلب خواهد کرد و در دراز مدّت موجبات نفرت آنها از حکومت معاویه را فراهم خواهد آورد و به طور طبیعی یاورانی را به دور این شخصیت‏ها جمع خواهد کرد.مهم‏تر اینکه معاویه در آن زمان، از ناحیه امام حسین(ع) - با توجه به شرایط زمانه - احتمال خطر جدّی نمی‏دید و سعی داشت تا با در پیش گرفتن این سیاست، ریشه‏های خطر را برای دراز مدت بخشکاند.در نقطه مقابل امام حسین(ع) از هر فرصتی برای زیر سؤال بردن حکومت معاویه، بهره می‏گرفت.نمونه آشکار آن نگاشتن نامه به معاویه و یادآور شدن جنایات و بدعت‏های او (7).و نیز مقابله شدید با ولایت عهدی یزید بود – که اشاره شد - (8)البته امام(ع) خود به خوبی می‏دانست که در صورت قیام علیه معاویه - به ویژه با توجه به این سیاست‏های معاویه - افکار عمومی او را یاری نکرده و با توجه به ابزارهای تبلیغاتی حکومت، حق را به معاویه خواهند داد.

4- شرایط زمانه‏:

هرچند عدّه‏ای از کوفیان بلافاصله پس از شهادت امام حسن(ع)، به امام حسین(ع) نامه نگاشته و خود را منتظر فرمان امام(ع) معرفی کردند (9)اما آن حضرت می‏دانست که با توجّه به عواملی همچون ثبات و استحکام قدرت مرکزی در شام، تسلّط کامل باند اموی بر شهر کوفه، سابقه عملکرد سوء کوفیان در برخورد با امام علی(ع) و امام حسن(ع)،چهره به ظاهر وجیه معاویه در بیشتر نقاط مملکت اسلامی و ... در صورت قیام احتمال موفقیت در حدّ نزدیک صفر خواهد بود و چنین قیامی به جز هدر دادن نیروهای اندک، معرفی شدن به عنوان یاغی و خروج کننده بر حکومت به ظاهر اسلامی و شکست و کشته شدن خود نتیجه‏ای در بر نخواهد داشت.در حالی‏که در هنگام قیام علیه حکومت یزید، شرایط زمانه کاملاً بر عکس این شرایط بود.

پی نوشت:

1. موسوعة کلمات الامام الحسین(ع)، ص 239.

2. مقاتل الطالبیین، ص40 .

3. الارشاد، ص 357.

4. موسوعة کلمات الامام الحسین(ع)، ص 209 و 210.

5 .الاخبار الطوال، ص 227؛ تجارب الامم، ج 2، ص 39.

6. تاریخ ابن عساکر، ترجمة الامام الحسین(ع)، ص 7، ح 5.

7. بحارالانوار، ج 44، ص 212.

8. .تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 228؛ الامامة و السیاسة، ج 1، ص 186.

9 .تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 228.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد