اهل سنت می گویند
اعتقاد شما بر وصایت حضرت علی ، نشانه بطلان مذهب شیعه است، چون لازمه این
عقیده، متهم ساختن صحابه به« خیانت» است.
اگر متهم ساختن صحابه به خیانت بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و
سلم)، دلیل بر بطلان مذهب باشد، چه کسی بیشترین نوع این اتهام را به صحابه
زده است؟
یک سری روایات در کتب معتبر اهل سنت است که نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و
سلم) با سند صحیح بیان کرده که مردم نسبت به آْنچه که من درباره حضرت علی
(علیه السلام) گفته ام، خیانت خواهند کرد. کینه هایی در دل مردم است که بعد
از من، نسبت حضرت علی (علیه السلام) به منصه ظهور خواهد رسید.
1-پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند:
ضغائن فی صدور اقوام لا یبدونها لک إلا من بعدی
کینه هایی را در دل اقوامی می بینم که بعد از من ظاهر خواهد شد.
مجمع الزوائد للهیثمی، ج9، ص118
جناب هیثمی میگوید روایت صحیح است.
2- امیرالمؤمنین (علیه السلام) در روایت دیگر میفرماید:
إنّ ممّا عهد إلیّ النبی صلى اللّه علیه و آله أنّ الأمّة ستغدر بی بعده. هذا حدیث صحیح الاسناد و لم یخرجاه
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به من فرمود که امت اسلامی در حق تو خیانت میکنند.
حاکم نیشابوری میگوید که روایت از نظر سندی، صحیح است.
مستدرک الصحیحین للحاکم النیشابوری، ج3، ص140
3-پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
و إن تُؤَمِّروا علیّاً رضى اللّه عنه و لا أراکم فاعلین، تجدوه هادیا مهدیا یأخذکم الطریق المستقیم
اگر حضرت علی (علیه السلام) را حاکم و امیر خود قرار بدهید و گرچه می بینم این کار را نمی کنید، شما را به راه هدایت و صراط مستقیم هدایت می کند.
مسند احمد، ج1، ص109 - تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر، ج42، ص421 - أسد الغابة لإبن الأثیر، ج4، ص31 - الإصابة لإبن حجر، ج4، ص468 - مجمع الزوائد للهیثمی، ج5، ص176 - میزان الاعتدال للذهبی، ج3، ص363 - البدایة و النهایة لإبن کثیر، ج7، ص397 - المجروحین لإبن حبان، ج2، ص210
4- ابو نُعیم در فضائل الصحابة نقل میکند، میگوید:
إن تستخلفوا علیا و ما أراکم فاعلین، تجدوه هادیا مهدیا یحملکم على المحجة البیضاء.
حلیة الاولیاء، ج1، ص64 - کنزالعمال للمتقی هندی، ج11، ص630
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) میگوید که اگر حضرت علی (علیه السلام) را خلیفه کنید، گرچه می دانم این کار را نمی کنید ... .
این نظر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نسبت به صحابه است. نظر شما، خلاف نظر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است!!!!
در روایتی، حاکم نیشابوری میگوید:
هذا حدیث صحیح علی شرط الشیخین و لم یخرجاه.
این روایت صحیح است و تمام شرایط صحیح مسلم و صحیح بخاری را دارد.، ولی آن دو نیاوردند.
میگوید:
وان ولیتموها علیا فهاد مهتد یقیمکم على صراط مستقیم
اگر حضرت علی (علیه السلام) را ولی قرار دهید، او هم هدایتگر است و هم هدایت شده است و شما را بر صراط مستقیم پابرجا می کند.
مستدرک الصحیحین للحاکم النیشابوری، ج3، ص142
پس آقایانی که این روایات را ذکر کرده اند و تصحیح کرده اند و صراحت دارند بر خیانت صحابه، آیا این آقایان مذهبشان باطل است؟!!