اسلام و شیعه، همانند دوقلویی هستند که
در یک لحظه از مادر به دنیا آمدند. نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) که
اسلام را در جزیرة العرب مطرح کرد، دوشادوش آن، بحث شیعه حضرت علی (علیه
السلام) را مطرح کرده است. یکی از محققین حوزه علمیه کتابی نوشته که 42
روایت در منابع اهلسنت آورده که نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) واژه شیعه
را استعمال کرده است. یعنی قبل از آنکه اسلام به گوش ایرانیان برسد،
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بحث شیعه را مطرح میکند. در اینجادو
نمونه از مصادر اهلسنت را نقل میشود:
روایت اول:
جابر بن عبد الله انصاری میگوید:
رسول اللّه (صلَّى الله علیه و سلَّم) خطاب به علی کرد و دستش را بر کتف او گذاشت و فرمود:
و الذی نفی بیده! إن هذا و شیعته لهم الفائزون.
قسم به کسی که جانم در دست اوست! این علی و شیعیانش رستگارانند.
المناقب للخوارزمی، ص111 ـ الدر المنثور
للسیوطی، ج6، ص379 ـ فتح القدیر للشوکانی، ج5، ص477 ـ تاریخ مدینة دمشق
لإبن عساکر، ج42، ص371 ـ أنساب الأشراف بلاذری، ص182
روایت دوم:
بعد از آنکه این آیه نازل شد:
إِنَّ الَّذِینَ آَمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ(سوره بینه/7)
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) به امیر
المومنین (علیه السلام) فرمود:هو أنت و شیعتک، تأتی یوم القیامة أنت و
شیعتک راضین مرضیین.(الدر المنثور للسیوطی، ج6، ص379 ـ جامع البیان للطبری،
ج30، ص335 ـ تفسیر الآلوسی، ج30، ص207 ـ فتح القدیر للشوکانی، ج5، ص477 ـ
شواهد التنزیل للحاکم الحسکانی، ج2، ص461 ـ نظم درر السمطین للزرندی
الحنفی، ص92 ـ مناقب علی بن أبی طالب لإبن مردویه الأصفهانی، ص346 ـ الفصول
المهمة فی معرفة الأئمة لإبن الصباغ، ج1، ص576 ـ ینابیع المودة لذوی
القربى للقندوزی، ج2، ص357 ـ الصواعق المحرقة لإبن حجر، ص161)مراد از این
آیه، تو و شیعیان تو هستند که روز قیامت میآیند که هم آنها از خداوند راضی
هستند و هم خداوند از آنها راضی است.
اهل سنتی که می گویند تشیع از مجوس گرفته
شده است، یا منشا آن عبدالله بن سبا است یا صفویان موسس شیعه اند و ایرانی
ها مذهب شیعه را بوجود آورده اند، این نمونهای از روایات شماست، چه
میگویید؟!
ثانیا:
اگر عزیزان اهل سنت دقت کنند، میبینند
که اکثر بزرگان اهلسنت، ایرانی هستند؛ ابوحنیفه، مالک بن أنس، شافعی، محمد
بن اسماعیل بخاری، مسلم بن حجاج نبشابوری، إبن ماجه قزوینی، ابو داود
سیستانی، نسائی، فخر رازی، رافعی قزوینی و ... . اکثر فقهاء و محدثین و
لغتنویسان شما ایرانی هستند. پس اگر کسی بگوید اهلسنت از مجوسیها آمده
است، شما چه جوابی دارید؟! اگر شخصیتهای برجسته اهلسنت را فاکتور کنیم،
میبینیم که اکثر استوانههای علمی اهلسنت ایرانی هستند.
اگر واقعا ایران سرمنشأ تشیع بوده است، پس این علماء شما از کجا آمدهاند؟!
اگر بنا باشد یک مذهبی از ایران وارد اسلام شود، مذهب اهلسنت أولی از تشیع است.
در عوض:
أئمه (علیهم السلام) و 98٪ اصحاب أئمه (علیهم السلام) عرب هستند.
غالب بزرگان شیعه، عرب هستند.
شما نمیتوانید از میان هزاران صحابه أئمه (علیهم السلام)، صد راوی فارس زبان پیدا کنید.
حتی نواب اربعه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عرب هستند.
شخصیتهای فقهی و علمی ما غالبا عرب
بودند؛ شیخ مفید (ره)، سید مرتضی (ره)، ابن سلّار (ره)، ابن ادریس (ره)،
علامه حلی (ره)، ابو الصلاح حلبی (ره)، محقق کرکی (ره)، شهید اول (ره)،
شهید ثانی (ره)، صاحب جواهر (ره) و ... . این حرف بیاساسی است که میگویید
ایرانیها و فارسها به وجود آورنده مذهب تشیع بودند.
جناب احمد أمین مصری ـ با اینکه نسبت به شیعه، جسارتهای زیادی دارد ـ وقتی به شیعه میرسد، میگوید:
بعضیها که میگویند تشیع از ایران سرچشمه گرفته است:
الذی أرى کما یدلنا التاریخ إن التشیع
لعلی بدأ قبل دخول الفرس فی الاسلام.آنچنان که من میبینم و تاریخ هم به
ما نشان میدهد، تشیع علی قبل از اسلام آوردن ایرانیها تشکیل شده است.(فجر
الإسلام لأحمد أمین، ص176)
آقای ابو زهره ـ از بزرگان معاصر اهلسنت ـ
إن الفرس تشیعوا على أیدی العرب و لیس
التشیع مخلوقا لهم ... و أما فارس و خراسان و ما وراءهما من بلدان الإسلام،
فقد هاجر إلیها کثیرون من علماء الإسلام الذین کانوا یتشیعون فرارا
بعقیدتهم من الأمویین أولا، ثم العباسیین ثانیا و أن التشیع کان منتشرا فی
هذه البلاد انتشارا عظیما قبل سقوط الدولة الأمویة بفرار أتباع زید و من
قبله إلیها.
فارسها به دست عربها شیعه شدند و تشیع
توسط فارسها تشکیل نشده است. ... ، علت اینکه ایرانیها مذهب تشیع را
قبول کردند این بود که در دوران بنیامیه و بنیعباس، بزرگان شیعه را اذیت و
شکنجه میکردند و اینها از عراق به طرف ایران فرار کردند و موجب گسترش
فرهنگ شیعه در شهرهای ایران شدند.(الإمام جعفر الصادق، ص545)
اگر تاریخ را از زمان فتح ایران تا قرن
دهم ببیند، میبینید که مذهب رسمی ایران، سنی بود. بعد از قرن دهم با آمدن
صفویها و غیره، به برکت مناظرهای که یکی از علماء بزرگ شیعه با شاه
خدابنده داشت، باعث شد که شیعه، مذهب رسمی در ایران باشد.
ثالثا:
بر فرض که ایران و فارسها بنیانگذار تشیع بودند، روایات صحیحی داریم که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرموده است:
اگر ایمان و دین در ستاره ثریا باشد، مردم ایران به آن دسترسی پیدا میکنند.
در صحیح مسلم از ابوهریره نقل شده است که
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود:لو کان الدین عند الثریا لذهب به
رجل من فارس أو قال من أبناء فارس حتى یتناوله.اگر دین در زمین نباشد و در
ستاره ثریا باشد، مردانی از فارس و فرزندان آنها به آنجا میروند و به دین
دسترسی پیدا میکنند.(صحیح مسلم، ج7، ص191 ـ مسند احمد بن حنبل، ج2، ص309 ـ
فتح الباری فی شرح صحیح البخاری لإبن حجر العسقلانی، ج8، ص493 ـ الإستیعاب
لإبن عبد البر، ج2، ص636 ـ فیض القدیر شرح الجامع الصغیر للمناوی، ج5،
ص410 ـ جامع البیان للطبری، ج26، ص86 ـ تفسیر البغوی، ج4، ص187 ـ تفسیر
القرطبی، ج18، ص93 ـ تفسیر ابن کثیر، ج4، ص196 ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن
عساکر، ج21، ص416 ـ سیر أعلام النبلاء للذهبی، ج1، ص542 ـ تاریخ الإسلام
للذهبی، ج3، ص515 ـ الوافی بالوفیات للصفدی، ج15، ص193)
در المستدرک الصحیحین آمده است که پیامبر
اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود:لو کان الإیمان معلقا بالثریا لناله
رجال من العجم و أسعدهم به الناس.اگر ایمان در زمین نباشد و از ستاره ثریا
آویزان باشد، مردانی از ایران به آن دسترسی پیدا میکنند و مردم را با آن
ایمان به سعادت میرسانند.(المستدرک الصحیحین للحاکم النیشابوری، ج4، ص395 ـ
مجمع الزوائد للهیثمی، ج10، ص64 ـ مسند أبی یعلى، ج3، ص23 ـ صحیح ابن
حبان، ج16، ص298 ـ المعجم الکبیر للطبرانی، ج18، ص353 ـ تخریج الأحادیث و
الآثار للزیلعی، ج1، ص411 ـ کنز العمال للمتقی الهندی، ج12، ص91 ـ تفسیر
السمرقندی، ج3، ص292 ـ تفسیر الثعلبی، ج9، ص39 ـ تفسیر النسفی، ج1، ص288 ـ
تفسیر أبی السعود، ج3، ص51 ـ إمتاع الأسماع للمقریزی، ج8، ص127)
حاکم نیشابوری هم میگوید:هذا حدیث صحیح على شرط البخاری.