سؤال: آیا منصب خلافت با امامت یکى است؟
جواب: شبهه مهمى که در آغاز بحث امامت به ذهن مى رسد، این است که خلافت و
امامت با هم چه رابطه اى دارند؟ آیا این ها دو مقام و منصب جداگانه هستند
یا این که در مفهوم با هم فرق دارند، ولى در مصداق یکى هستند؟
در پاسخ باید گفت علماى شیعه و اهل سنت در این زمینه با هم اختلاف نظر
دارند. از نظر شیعه، این دو مقام و منصب با یکدیگر متفاوت اند، ولى به نظر
اهل تسنن، مقام امامت چیزى جز منصب خلافت نیست.
خلافت به معناى جانشینى پیامبر است[1] و خلیفه پیامبر به کسى گفته مى شود
که جانشین پیامبر است و پس از پیامبر یا در غیاب او، وظایف و مسؤولیت هاى
ایشان را انجام مى دهد.[2] خلافت دو معنا دارد:
دانلود نرم افزار مذهبی شبهات وهابیت
دانلود نرم افزار پاسخگویی به شبهات وهابیت : با تلاش تیم برنامه نویسی سایت سلام شیعه اولین نرم افزار (کم حجم و قابل دانلود) ، در رابطه با پاسخگویی به شبهات وهابیت طراحی و در اختیار کاربران قرار گرفت.لازم به ذکر است که این نرم افزار بصورت آزمایشی منتشر گردیده است و انشالله بزودی نسخه تکمیلی منتشر خواهد گردید.
منبع : خورشید شیعه
....
ادامه مطلب ...واکنش خبر حمله اسرائیل به ایران!
ما استواریم و از خبر های جعلی و واقعی حمله به ایران نمی هراسیم!
شیخ به پاره ای از مریدانش بفرمود تا برای رسیدن به مقام صبر، چهل روز در بیابان معتکف شوند!
مریدان شوریده حال شدند و از شیخ پرسیدند یا شیخ، راه دیگری هم برای به دست آوردن صبر موجود باشد؟
شیخ فرمود آری یک ساعت استفاده از اینترنت در ایران!
مریدان نعره ای کشیدند و راه بیابان پیش گرفتند!
السلام علیک یا امیر المومنین(ع(
آقا سلام ،اذن ِ زیارت که میدهی؟ /ازدورهم اجازه ی صحبت که میدهی؟
شاعربه دستهای کریمت امید بست/باواژه هایش عرض ارادت نموده است
این روزها زمین پر از احساس تازه ای ست/این روزها تبلورِ احساس تازه ای ست
حتی ملائکه همگی صف کشیده اند/بااین حضورشور مضاعف کشیده اند
شوری شگفت دردل ِپیغمبر خداست/جبریل غرق ِمعنی دیوان لا فتاست
دیگر سکوت،همهمه هارا به هم زده/یک حرف ناب ثانیه هارا رقم زده
بَلِّغ به هرچه خلق رسول ِمبین ِما/ما اُنزِلَ اِلَیک شده ختم دین ما
نقش ِدودست روبه سماوات جای وحی/دیگر نترس واژه بیاور برای وحی
مولای من که جان ِپیمبر فقط تویی/ تنها امیرِ اول و آخر فقط تویی
چاهی که دردهای تو درسینه داشته ست/یک عمردست روی دل ِمن گذاشته ست
در حرف ِاولت بخدا باز،مانده ام/ با این همه ببین که درآغاز مانده ام
عالم هنوز گیج ِالفبای نام ِتوست/ تفسیر کِی شوی که خدا درکلام توست
درسینه ای که کل ِسماوات درسجود/ تنها علی شده به جهانش در ِ ورود
قرآن ِناطقی که برابر نداشته است /اَکمَلتُ دین که معنی دیگر نداشته است
یعنی که عالمی بحضورت قیام کرد /یعنی زمین بدون ِ تو سر برنداشته است
شاعر:فاطمه وثوقی
پاسخ: تقیّه به معنای مستور داشتن اعتقاد باطنی و کتمان نمودن ایمان در برابر مخالفان، به منظور پیشگیری از زیان های دنیوی و خسارت های معنوی و دینی است و یکی از وظایف شرعی هر مسلمان می باشد که ریشه در قرآن کریم دارد.
ادامه مطلب ...آیا خواندن و صدا زدن دیگران، مستلزم پرستش آنان و شرک است؟
آنچه که موجب برانگیخته شدن این پرسش گردیده، ظاهر برخی از آیات قرآن است که به حسب ظاهر، از خواندن غیر خدا نهی می کند.
«وَ أنَّ الْمَساجِدَ لِلّهِ فَلا تَدْعُوْا مَعَ اللهِ أَحَداً». [1] .ـ
مساجد، آن خداست، پس با خدا کسی را نخوانید.«وَ لاتَدْعُ مِنْ دُوْنِ اللهِ
ما لا یَنْفَعُکَ وَلایَضُرُّکَ». [2] .ـ جز خدا کسی را مخوان که نه نفعی
به تو می رساند و نه ضرری.
گروهی، با دستاویز قرار دادن این گونه آیات، ندای دیگران و خواندن اولیای
خدا و صالحان را، پس از درگذشت آنها، شرک و پرستش آنان دانسته اند.
چرا شیعیان به هنگام زیارت، در و دیوار حرم را می بوسند و به آنها تبرک می جویند؟
پاسخ: تبرک جستن به آثار اولیای خدا، مسأله ای نیست که هم اکنون در میان
گروهی از مسلمانان پدید آمده باشد، بلکه ریشه های این رفتار را در ژرفای
تاریخ زندگانی رسول خدا و صحابه آن حضرت می توان یافت. نه تنها پیامبر
گرامی و یاران وی، بلکه پیامبران پیشین نیز، بدین امر مبادرت میورزیدند.
واینک دلایل مشروع بودن تبرّک به آثار اولیا از دیدگاه کتاب و سنّت را از
نظر شما میگذرانیم:
1 ـ در قرآن کریم می خوانیم: هنگامی که یوسف صدیق، خود را به برادران خویش
معرفی کرد وآنان را مورد بخشودگی قرار داد، فرمود:«إذْهَبُوا بِقَمِیْصِیْ
هذا فَأَلْقُوهُ عَلی وَجْهِ أبِیْ یَأتِ بَصِیْراً». [1] .ـ این پیراهن
مرا با خود ببرید و بر صورت پدرم (یعقوب) افکنید تا دیدگانش بینا گردد.