مسجد امام حسن مجتبی (ع) - شهرستان تایباد

پایگاه اینترنتی کریم اهل بیت

مسجد امام حسن مجتبی (ع) - شهرستان تایباد

پایگاه اینترنتی کریم اهل بیت

حرام شدن متعه در شیعه

آیا متعه در احادیث شیعه حرام اعلام شده است؟


هر کس نگاهی اجمالی به کتب حدیثی شیعه بیندازد، احادیث فراوانی را پیرامون متعه و شرایط آن خواهد دید. در کتاب "وسائل الشیعه" تالیف شیخ حر عاملی که به نوعی جامع احادیث فقهی شیعه می باشد، در موضوع متعه 45 باب و 224 حدیث (از شماره 26356 تا 26579) وجود دارد!!

در میان انبوه این روایات مبنی بر حلیت متعه و اجر و ثواب های فراوانی که برای آن ذکر شده، تنها یک حدیث وجود دارد که در آن از تحریم متعه سخن گفته شده است. اهل سنت این حدیث را دلیل بر حرمت متعه و ضدّ اعتقاد شیعیان می شمارند.ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این حدیث بپردازیم. ادامه مطلب ...

غیرت علی و شهادت فاطمه

طرح شبهه:علی که شیر خدا و اسد الله الغالب بود و در قلعه خیبر را با یک دست بلند کرد، چگونه حاضر مى‌شود ببیند همسرش را در مقابل چشمانش کتک بزنند؛ اما هیچ واکنشى از خود نشان ندهد؟!

نقد و بررسی:

یکى از مهمترین شبهاتى که وهابی‌ها با تحریک احساسات مردم، به منظور انکار قضیه هجوم عمر بن خطاب و کتک زدن فاطمه زهرا سلام الله علیها مطرح مى‌کنند، این است که چرا امیرمؤمنان علیه السلام از همسرش دفاع نکرد؟ مگر نه این که او اسد الله الغالب و شجاع‌ترین فرد زمان خود بود و...عالمان شیعه در طول تاریخ از این شبهه‌ پاسخ‌هاى گوناگونى داده‌اند که به اختصار به چند نکته بسنده مى‌کنیم.

ادامه مطلب ...

پایبندی حسین(ع)به صلح

چرا امام حسین(ع) در مقابل معاویه اقدام به قیام نکرد،ریشه در اموری دارد که تنها برخی از آنها را می‏توانیم اشاره می شود:

1- وجود صلحنامه‏:

امام(ع) در یکی از جواب‏های خود به نامه‏های معاویه خود را پایبند به صلح نامه معاویه با امام حسن(ع) معرفی کرده و اتهام نقض آن را از خود به دور دانسته است : «و معاذ اللَّه ان انقض عهداً عهده الیک اخی الحسن(ع)». (1)

ادامه مطلب ...

رضایت فاطمه از شیخین

طرح شبهه:بر فرض که قبول کنیم، فاطمه رضی الله عنها در مقطعى از شیخین دلگیر شده باشد ؛ ولى این مطلب نیز ثابت است که شیخین در آخرین روزهاى حیات فاطمه آمدند و از وى رضایت گرفتند؛ چنانچه بیهقى و دیگران نقل کرده‌اند:عن الشعبی قال لما مرضت فاطمة أتاها أبو بکر الصدیق فأستئذن علیها فقال علی یا فاطمة هذا أبو بکر یستئذن علیک فقالت أتحب أن أأذن؟ قال نعم فأذنت له فدخل علیها یترضاها وقال والله ما ترکت الدار والمال والأهل والعشیرة إلا لإبتغاء مرضاة الله ومرضاة رسوله ومرضاتکم أهل البیت ثم ترضاها حتى رضیت.(1)هنگامى که فاطمه بیمار شد ابوبکر براى کسب رضایت نزد وى آمد و اجازه خواست تا او را ملاقات کند، علی به فاطمه فرمود: ابوبکر براى ملاقات اجازه مى‌خواهد فاطمه فرمود: آیا شما دوست دارید وارد شود؟ علی فرمود: آری، پس فاطمه اجازه داد، ابوبکر وارد شد و جویاى کسب رضایت فاطمه بود، ابوبکر گفت: به خدا سوگند خانه و زندگى و مال و ثروتم و خویشانم را ترک نکردم؛ مگر براى به دست آوردن رضایت و خوشنودى خدا و رسول و شما خاندان پیغمبر، پس فاطمه از وى راضى شد.

ادامه مطلب ...

ازدواج عمر با ام کلثوم

یکى از شبهاتى که اهل سنت؛ به ویژه در سال‌هاى اخیر به صورت گسترده مطرح کرده‌اند، ازدواج خلیفه دوم با امّ‌کلثوم دختر امیر مؤمنان و فاطمه زهرا علیهما السلام است.اهل سنت،‌ استفاده‌هاى گوناگونى از این ازدواج مى‌کنند؛ از جمله مى‌خواهند با اثبات این ازدواج، رابطه صمیمانه و دوستانه امیر مؤمنان با خلفا را ثابت و از سوى دیگر، شهادت صدیقه شهیده سلام الله علیها، غصب خلافت و... را انکار نماید.از این رو، این شبهه اهمیت فوق العاده و پیوند ناگسستنى با اندیشه‌هاى شیعیان دارد و باید به صورت دقیق و مستدل بررسى شود.انها می گویند: شیعیان ادعا مى‌کنند که خلیفه دوم قاتل فاطمه زهرا (رضى الله عنها) است؛ اما کدام‌ عقل‌ سلیم‌ مى‌پذیرد که‌ حضرت‌ علی ‌(رضی‌الله عنه‌) دخترش‌ را به‌ ازدواج‌ قاتل‌ همسر گرامیش‌، فاطمه(س)‌ درآورد و رابطه‌ دوستانه‌ با او برقرار نماید؟ این ازدواج بهترین دلیل بر دروغ بودن داستان شهادت حضرت زهرا می باشد.

ادامه مطلب ...

مذهب ابن ابی الحدید

آیا ابن ابی الحدید ، شیعه بوده است یا سنی معتزلی ؟

در جواب این سؤال سه نکته شایان ذکر است .

1- معنای شیعه :شیعه به کسی می گویند که اولاً قائل به امامت 12 امام که اولین آنها حضرت امیرالمؤمنین یعسوب  الدین  حبل المتین علی علیه الصلاة و السلام و آخرین آنها حضرت حجت امام زمان ارواحنا فداه است باشد و عقیده  داشته  باشد  که  اینان  خلفای‌ بر حق و بلافصل رسول خدایند و از تمامی  مخلوقات خدا برترند .

2- مذهب او :آنچه از عبارات بعضی علمای اهل سنت برمی آید  این است که «عبدالحمید بن هبة الله بن محمد بن الحسین بن أبی الحدید  أبو حامد  عزالدین معتزلی » شافعی مذهب بوده است

ادامه مطلب ...

مردگان و شنیدن صدای پیامبر

شبهه :شنیدن صدای پیامبر (ص) توسط کفار کشته شده جنگ بدر یک معجزه بوده وکلیت ندارد !!!

پاسخ:

1-حرفی که این آقایان زده اند  از آن حرفهاست  این بندگان خدا  که دیده اند  این حدیث را بخاری در صحیحش نقل کرده وهیچ جوری نمی توانند  آن را انکار ویا تضعیف نماید  به این چاره متوسل شده اند که بگویندد این فقط یک مورد خاص بوده ومعجزه !!!! بوده است  باید از این آقایان  پرسید  کجای این ماجرا به معجزه  شبیه است  معجزه باید آشکار باشد آیا یاران پیامبر (ص)  واقعا با چشم وگوش وحس خود دانستند که  مردگان جنگ بدر سخنان پیامبر را شنیدند  آیا راهی برای قبول کردن این موضوع جز اعتماد به پیامبر (ص) داشتند؟این کار وقتی معجزه بود که مردگان پاسخ پیامبر (ص) را  به گونه ای می داند که اصحاب پیامبر (ص) همه می شنیدند واصلا معجزه وقتی انجام می شود   که مردم به گفتار  پیامبر اطمینان نداشته باشند پس فرض معجزه بودن  فرضی خنده دار وبه دور از عقل است .

ادامه مطلب ...

سلمان جزء اهل بیت

با توجّه به این که آیه تطهیر بر اساس روایات اهل بیت علیهم السّلام شامل پنج تن می‌شود و غیر از آنها را شامل نمی‌شود و رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم نیز در باره سلمان فارسی در روایتی می‌فرماید: «سلمان منّا اهل البیت» حال چگونه سلمان فارسی را می‌توان جزو آن بزرگواران دانست؟

ادامه مطلب ...

ازدواج عثمان با دختران پیامبر

یکی از فضیلت‌هایی که برای عثمان بن عفان نقل کرده‌اند ، ازدواج با دو دختر نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم به نام‌های رقیه و ام کلثوم است . در این باره نظریات مختلفی وجود دارد ، اهل سنت با قاطعیت تمام بر آن پافشاری می‌کنند ؛ اما از طرف دیگر برخی از محققین شیعه بر این اعتقاد هستند که همسران عثمان هیچ کدامشان دختر پیامبر نبودند ؛ بلکه ربیبه آن حضرت و دختران خواهر حضرت خدیجه بوده‌اند و برای این احتمال دلایلی نیز ذکر کرده اند که ما بدون هیچگونه اظهار نظر این دلایل را به صورت مختصر نقل و قضاوت به عهده خوانندگان گرامی وا می گذاریم .دوستان عزیزی که مایل به تحقیق بیشتر در این باره هستند می‌توانند به این کتاب‌ها مراجعه بفرمایند : ازواج النبی و بناته ، تألیف الشیخ نجاح الطائی و الصحیح من سیرة النبی الأعظم نوشته سید جعفر مرتضی و... .اما دلایلی که در این باره آورده شده است :

ادامه مطلب ...

مباهله و اهل بیت

ایه مباهله در حق اهل البیت علیهم السلام نازل نشده؟

 جواب:ابتداءا ایه مباهله را ملاحظه بفرمایید.خداوند متعال می فرماید: " فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَی الْکاذِبینَ(آل عمران، 61)ترجمه:  پس هر کس با تو در مقام مجادله درباره عیسی برآید پس از آنکه به وحی خدا بر احوال او آگاه شدی بگو که بیایید ما و شما با فرزندان و زنان خود با هم به مباهله برخیزیم تا دروغ گو و کافران را به لعن عذاب خدا گرفتار سازیم.حالا ببینیم روایات اهل سنت میگویند این ایه در شان چه کسانی نازل شده است:

احمد بن حنبل نقل می کند: هنگامی که این آیه نازل شد پیامبر(صلی الله علیه وآله) علی، فاطمه، حسن و حسین را خواست، آن گاه عرض کرد: بار خدایا اینان اهل بیت من اند.(مسند احمد، ج 1، ص 185)

ادامه مطلب ...